“Ware kan als geen ander de bewoners op een luchtige, vrolijke en vriendelijke manier benaderen”
De gemeente Nissewaard wil hun bewoners bij de verduurzaming van hun woonomgeving betrekken. Saskia Kramer, projectleider bij de gemeente Nissewaard, heeft hier samen met Ware voor gezorgd. Hoe dat is gegaan, vertelt ze ons met veel plezier.
Saskia: “In mijn rol als eigenaar van NoLimit Communicatieadvies sleep ik Ware Communicatie al dertien jaar met mij mee.” Zo heeft Saskia Kramer in haar tijd als projectleider bij de gemeente Nissewaard samen met Ware gewerkt aan het beeldmerk Wij.Doen.Groen.
Van een communicatiebureau verwacht ze veel creativiteit, “maar ook dat al het regelwerk gedaan wordt. Als ik bijvoorbeeld om mooie posters vraag, verwacht ik naast een creatief ontwerp dat de posters op tijd én op de juiste locatie bezorgd worden. Ik wil het hele pakket zorgeloos uit handen kunnen geven.” Die totale ontzorging waar ze het over heeft, is volgens haar nou juist het meest waardevolle onderdeel van Ware.
Totale ontzorging
Om de Nissewaarders te bereiken en hen te betrekken bij de verduurzaming van hun woonomgeving zijn verschillende communicatie-uitingen ingezet die zorgden voor een consequent gezicht naar buiten toe. Hoe? Door goede basiscommunicatie en veel herhaling. Op luchtige, vrolijke en vriendelijke wijze.
“14.000 huishoudens door de hele gemeente hebben energieboxen met energiebesparende artikelen aangevraagd.”
Saskia Kramer, projectleider Gemeente Nissewaard

Female touch
De gemeente Nissewaard had de taak om bewoners te bereiken en hen te betrekken bij de verduurzaming van hun woonomgeving. “Het probleem waar Ware mee aan de slag ging was dus dat het beeldmerk Wij.Doen.Groen. niet bekend was onder de bewoners. De gemeente had een consequent gezicht nodig naar buiten toe. Daar is goede basiscommunicatie en veel herhaling voor nodig. Deze taken kun je met een gerust hart toevertrouwen aan het Ware team.”
Saskia vindt de werkwijze van Ware heel fijn. “Het startpunt van onze samenwerking begon met een duidelijke briefing van onze kant. We wilden onze bewoners bewust laten worden van de klimaatverandering, maar ook informeren over de kansen om energie te besparen. Duidelijk voor de bewoners moest worden: ‘What’s in it for me?’ We wilden in ieder geval de sfeer van ‘Als je niet verduurzaamt, ben je slecht bezig’ eruit timmeren. Ware kan als geen ander de bewoners op een luchtige, vrolijke en vriendelijke manier benaderen. Misschien is dat ook wel de female touch”, vertelt ze met een knipoog.
Creatief aan de slag

Ware is vervolgens creatief aan de slag gegaan. “Met als resultaat een mooi ontwerp en dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Wij.Doen.Groen een herkenbaar beeld werd voor bewoners. Dan wordt alle communicatie van de gemeente over verduurzamen gelijk ook meer vertrouwd. Dit ontwerp blijft onderdeel van onze communicatie. Alle uitingen die daaronder vallen dus ook. Zoals de herkenbare dame in het groen, de plantjes die als illustraties op bijvoorbeeld onze posters staan en ga zo maar door.”
Maar ook over een uitnodiging voor een inwonersbijeenkomst over energie besparen denkt Ware mee. “We stuurden zowel een brief als een A5-kaart op de post. Zo spreken we meer inwoners aan; de een leest liever een ouderwetse brief en de ander liever zo’n A5-kaart. Deze tactiek gebruiken wij nu vaker om inwoners te bereiken, omdat we nu weten dat dit werkt.”
14.000 energieboxen
De samenwerking met Ware, én de inzet van de inwoners in Nissewaard, heeft ervoor gezorgd dat Nissewaard een energiezuinigere gemeente is geworden. “14.000 huishoudens door de hele gemeente hebben energieboxen met energiebesparende artikelen aangevraagd. Door verschillende communicatie-uitingen in heel de gemeente zijn de inwoners geactiveerd om hun steentje bij te dragen aan verduurzaming.” De actie verliep zo succesvol dat er al snel geen energiebox meer verkrijgbaar was.
“Die boxen kwamen niet zomaar uit de lucht vallen”, vertelt Saksia enthousiast. “Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat reikte via de Nederlandse gemeenten pakketten uit om inwoners direct te helpen met het verlagen van hun energiekosten. De box kon naar eigen wens worden gevuld met allerlei producten die helpen het energiegebruik omlaag te brengen tot een totaal van 90 euro per box. Denk aan ledlampen, tochtstrippen en radiatorfolie.”
Positieve reacties
Of Saskia reacties heeft gekregen op alle communicatie-uitingen rondom Wij.Doen.Groen.? Ze lacht, schudt nee en zegt dat dat niet echt gangbaar is bij een gemeente. Na even nadenken schiet haar toch iets te binnen. “Wel kwamen er veel positieve reacties op het filmpje met voormalig wethouder Igor Bal. Hierin ging hij op pad om een Nissewaarder een energiebox te overhandigen.”
Bovendien maakte de Bespaarwaaier veel indruk in de omgeving van Nissewaard. “De mensen willen die heel graag. Hij ziet er ook echt heel tof uit!” De Bespaarwaaier staat vol met tal van tips voor het hele huishouden en waarop je kunt bijhouden wat je wel of niet doet. “Zo werk je stap voor stap naar meer bewustzijn én energiebesparing.”
Betrouwbare partner
Samenwerken met Ware is volgens haar heel ontspannen. “En je doet het ook echt samen. Anders had ik de afgelopen tijd niet continu met het bureau samengewerkt”, lacht ze. “Bovendien wordt er goed geluisterd naar de klant. Ik ben behoorlijk specifiek in hoe en wat ik wil. Maar dat heeft nooit iets in de weg gestaan. De sfeer is altijd positief en je wordt gewoon lekker ontzorgd; dat is superfijn! Ware is zeker niet bezig met belangrijk doen, maar is van het aanpakken.”
Voor Saskia is Ware een betrouwbare partner. “Je krijgt wat je nodig hebt en je weet wat je aan elkaar hebt. We spreken elkaars taal. Als je een hands-on communicatiebureau zoekt met een enthousiaste en positieve mindset die jou ontzorgt en alles voor elkaar krijgt, raad ik Ware van harte aan. Het is een sterk tactisch uitvoerend bureau. Ik vind dat heel fijn!”

“Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Wij.Doen.Groen een herkenbaar beeld werd voor bewoners.”