“Ik voelde me gelijk helemaal op mijn gemak bij het Ware team”
Het startdoel van de samenwerking tussen Einstein Lyceum was nieuwe leerlingen aantrekken. Uiteindelijk groeide de school hard en verdubbelde het leerlingenaantal. In de tien jaar die daarop volgden, zijn nog veel meer doelen bereikt. Marloes Donker, voormalig coördinator mavo en coördinator pr en werving Einstein Lyceum, vertelt enthousiast over de fijne samenwerking.
Stapsgewijs
Heel lang geleden, alweer zo’n twaalf jaar terug, startte de samenwerking tussen Einstein Lyceum en Ware Communicatie. “In 2011 was het voor onze school tijd voor een verbeterslag naar aanleiding van een inspectierapport. Ons startdoel was nieuwe leerlingen aantrekken. We zijn een werkgroep pr en communicatie gestart en vroegen Ware Communicatie om hulp. Dat was een idee van een directielid dat directeur Barbara al kende én hij hoorde goede ervaringen van Ware klanten.” De eerste stap naar een wervingsplan was gezet.
Toentertijd was werken met een communicatiebureau voor Marloes helemaal nieuw. “Ik vond het ook best spannend. Maar ik voelde me gelijk helemaal op mijn gemak bij het Ware team. Van nature kijk ik de kat uit de boom. Dus voor mij was het heel fijn dat Ware de lead nam en mij stapsgewijs meenam in het verhaal. Daar heb ik ook heel veel van geleerd.”
“Voor mij was het heel fijn dat Ware de lead nam en mij stapsgewijs meenam in het verhaal.”
Marloes

Leerlingenaantal verdubbeld
Er stond behoorlijk wat druk op de wervingscampagne. Dit omdat de school voor het tweede jaar op rij een leerlingenaantal had dat onder de opheffingsnorm valt. Als dat nog een derde jaar zou gebeuren, verloor de school al hun inkomsten. Dat betekent bijna altijd dat de school moet sluiten. Het probleem wat hieruit voortvloeide was dus een slechte reputatie; een imagoprobleem.
Marloes: “Het leerlingenaantal moest dus omhoog, anders hadden we geen bestaansrecht. Dat is samen met Ware gelukt. Samen met het team zijn we onderwijskundig aan de slag gegaan. Ware hielp ons met hun expertise wat we naar buiten toe uitstralen. Uiteindelijk groeide de school heel hard en verdubbelde het leerlingenaantal zelfs.” Het is nu, anno 2023, een school waar 900 leerlingen op zitten.
Ludieke uitnodiging
Ware bedacht verschillende creatieve manieren om de basisscholen bekend te maken met Einstein Lyceum. “Om de scholen uit te nodigen voor gastlessen bedacht Ware iets ludieks. Zo ging ik de basisscholen langs met een snoeppot en sinterklaasgedicht inclusief uitnodiging. De scholen vroegen mij om de zoveel tijd wanneer ik weer langs kwam met de snoeppot. Dat vraagt natuurlijk ook om inzet van de school, maar om op deze manier scholen te benaderen had ik niet kunnen bedenken.”
Na een paar jaar kwamen alle basisscholen uit de omgeving naar de gastlessen op het Einstein Lyceum. “Uiteindelijk werden voorlichtingsavonden georganiseerd op Einstein zelf in plaats van op de basisschool. Maar ook masterclasses voor groep 8 bij ons op school.”


Ontzorgd
Naast het begeleiden van het wervingsproces, is Ware aan de slag gegaan met een nieuwe huisstijl. “Een echt verfrissende look en feel compleet met een logo dat precies bij de school paste. Tijdens het proces van onze nieuwe huisstijl kregen we alle tijd en ruimte die we nodig hadden. Ware begeleidde het proces, maar het werd wel echt ons product.”
De werkwijze van Ware past heel goed bij Marloes. “Als ik ergens mee zat, kon ik altijd Barbara of Sascha bellen. Bij sommige projecten lag er veel druk op. Na zo’n telefoontje werd ik dan weer kalm. Zodra het nodig was, nam het Ware team taken van mij over. Dat deed ik met een gerust hart. Zo werd ik ontzorgd op momenten dat ik het nodig had. Je kan er van op aan dat Ware alles 100% regelt. En als er echt nood aan de man was, werden pakketjes per koerier of zelfs persoonlijk gebracht.”
Veel mooie communicatiemiddelen
Einstein Lyceum werkt nu al zo’n tien jaar samen met Ware. Het hoogtepunt volgens Marloes “was toch wel dat koningin Máxima officieel Campus Hoogviet opende.” Hier is de school sinds begin 2014 samen met twee andere onderwijsinstellingen gevestigd. “De opening had Ware tot in de puntjes geregeld. Een greep uit de veel mooie communicatiemiddelen die Ware voor ons heeft gemaakt: de Einstein krant, banners en onze nieuwe website. Daarnaast zorgde Ware voor de communicatie rondom onze verhuizing naar de nieuwbouw. Alle geïnteresseerden werden op de hoogte gehouden; van de bouw tot de opening.”
De scholengemeenschap gebruikt nu nog veel mooie creaties van Ware. “Zo bestaat de Einstein krant nog steeds, maar ook de aankleding in de school zoals Einstein-vlaggen is onveranderd. Bovendien wordt de huisstijl nog steeds gebruikt in allerlei uitingen.”
Samenwerking
Marloes heeft de samenwerking met Ware als heel positief ervaren. “Er is altijd goed, persoonlijk contact. Zowel Sascha als Barbara zijn goed bereikbaar. Naast de zaken die altijd besproken werden, was er ook altijd oog voor de mens. Gaat het goed met je? Hoe was je vakantie? Het team van Ware Communicatie straalt uit plezier te hebben in hun werk. De ware familie regelt het samen voor mij.” Ze roemt de mix van professioneel, open en gezelligheid. “Als ik aan Ware denk, denk ik ook gelijk aan roze”, lacht Marloes.
Ware Communicatie heeft mij zo vaak verrast met hun creatieve ideeën. “Heel leuk was dat wanneer leerlingen bij ons starten in de brugklas ze na een bepaalde periode een kaartje mochten schrijven naar een oude meester of juf van de basisschool. Om te laten weten dat het goed met ze gaat. Echt origineel!
Dit communicatiebureau is een echte aanrader, omdat het team op de eerste plaats gewoon enorm goed is in het communicatievak. Bovendien blijven ze zichzelf. What you see is what you get. In de manier van werken herken ik Ware. Ik weet wat ik aan Ware Communicatie heb.”


Dit communicatiebureau is een echte aanrader, omdat het team op de eerste plaats gewoon enorm goed is in het communicatievak. Bovendien blijven ze zichzelf.