“Door samen te overleggen en snel schakelen lag er binnen vijf weken een volwaardig magazine bij iedereen op de mat.”
Al sinds 2004 werken Ware Communicatie en zorgorganisatie Florein samen. Cindy Lunes-Vollebregt, directeur bij Florein, vertelt over de fijne periode waarin de organisatie samen met Ware groeide. In 2007 is daarbij de hele huishoudelijke tak van moederbedrijf Florence naar dochteronderneming Florein overgeheveld. “En dan loopt er een sprankelend persoon binnen die vanaf het eerste moment met je meedenkt: Barbara, de oprichter van Ware Communicatie.”
Gunfactor
De bestuurder die Florein heeft opgericht, woonde in Delft, net zoals Barbara. “Zij heeft Ware Communicatie binnengehaald om Florein vanaf 0 op te starten. Bovendien heeft Barbara in het verre verleden ook bij Florence gewerkt.”
Cindy vindt dat Barbara daad bij woord voegt. “Ze komt afspraken na en pakt ook door. En het liefst alles zo snel mogelijk zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. De goede klik is belangrijk voor onze samenwerking, want als er dan een keer wat misgaat, is er al zoveel krediet opgebouwd dat je dat ook wel voor lief neemt. Al komt dat niet vaak voor. Als iets niet haalbaar is, hoor je het ook.”
“Het hele team van Ware komt persoonlijk en enthousiast op mij over”
Cindy

Compleet nieuwe huisstijl
Dochteronderneming Florein is dus verhuisd van Leidschendam naar Rijswijk en is sindsdien gevestigd in het pand van moederbedrijf Florence. “Op basis van de visie van Florein, jong en kleurrijk, werd een nieuwe huisstijl ontworpen.”
Toen Florein de samenwerking aanging met Ware Communicatie, was de organisatie nog jong. “Daarom lagen de verwachtingen die ik had van een communicatiebureau niet hoog. Maar Ware heeft wel alles waargemaakt. De compleet nieuwe huisstijl: van de naam tot het logo en noem maar op.” Een van de dingen die Cindy het meest is bijgebleven is de barcode in allerlei gekleurde strepen op de muur links bij de entree. “Dat staat echt voor de kleurrijke organisatie die Florein is.”
Blijvend resultaat
Het logo dat Ware voor Florein heeft ontworpen, wordt nog steeds gebruikt. “Alle huisstijlkleuren zijn ook nog steeds een-op-een hetzelfde. Kerstkaarten versturen aan al onze medewerkers is echt een traditie. Het interieur van Florein ademt ook nog steeds Ware. Zoals het logo van Florein in 3D op de muur, maar ook de beelden verspreid door de ruimte van de locaties waar Florein actief is; in heel regio Haaglanden en Leiden en Leiderdorp.”
Over het interieur heeft ze de afgelopen jaren de meeste complimenten gekregen. “In acht van de tien gevallen gebeurt dat. Over de beelden van de locaties, maar ook over alle klemborden met foto’s aan de wand. Of over de verschillende kleuren stoelen. Die geven de ruimte enorm veel kleur en zorgen voor een onwijze sprankeling. Bedoeld als een afspiegeling van de maatschappij.”



Ware verrast
Tijdens de coronacrisis wilde Cindy een magazine maken, om alle klanten en medewerkers te bereiken en weer verbinding te zoeken. In een tijd waarin contact onderhouden nóg belangrijker werd. “Door samen te overleggen en snel schakelen lag er binnen vijf weken een volwaardig magazine bij iedereen op de mat. Dat was heel lonend. We kregen veel positieve reacties. Over het mooie papier en het beeldmateriaal. Maar ook over de cover waar speciaal een tekenaar voor werd gevraagd.”
Dat was lang niet de enige keer dat Ware Florein verraste met creativiteit. Cindy noemt ook het personeelsfeest dat in een strandtent in Den Haag werd georganiseerd. “Er was een kleurrijk thema, in lijn met onze huisstijl, rode loper en brillen in allerlei kleuren. Elke kleur matchte met een bepaalde afdeling. Door de crisis leerden nieuwe medewerkers hun team niet meer fysiek kennen. Op deze manier konden alle teamleden elkaar dus toch nog makkelijk vinden. Maar ook de herkenning van teamleden die werkzaam zijn binnen dezelfde gemeente. Ieder werkt binnen de thuiszorg zo zelfstandig en kent lang niet ieder teamlid binnen de gemeente waarin zij werken. Prachtig om dan te zien dat alle medewerkers het naar hun zin hebben.”
Naaste alle mooie producten die Ware voor Florein heeft gemaakt, is het die persoonlijke ‘touch’ die ze zo enorm waardeert. “Dat verrast mij keer op keer weer. Het is verrassend als een bedrijf hier de moeite voor neemt. Zo kreeg ik via de post een Ware kalender met een persoonlijk kaartje erbij door Barbara geschreven. Het hele team van Ware komt persoonlijk en enthousiast op mij over.”
Ontwikkelen van creaties
In Cindy haar ogen maakt Ware echt het verschil als het gaat om het ontwikkelen van creaties. “Daar ligt niet onze kracht. Zo wilden wij de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken. Ware maakte een wervingscampagne, compleet met aanpak van a tot z waaronder het bereiken van de doelgroep.
Maar Ware maakte ook een campagne gericht op jongeren die aan de slag konden als vakantiekrachten. “Denk aan grote reclames op trams, reclameposters in toiletten van restaurants waar jeugd komt. Om ook mannen aan te spreken voor een zorgfunctie, heeft Ware een filmpje gemaakt met een man die werkzaam is in de zorg. Dit werd in de bioscoop gedraaid.”
Betrouwbaar en persoonlijk
Niets is volgens Cindy te gek om te bespreken met Ware. “Het is echt een gezamenlijk traject. Je gaat natuurlijk een formele samenwerking aan, maar het voelt heel informeel. Dat leidt tot spontaniteit en gekkigheid, creatieve communicatie-uitingen dus. Mét zichtbare resultaten.”
Ze omschrijft de relatie met Ware als betrouwbaar en persoonlijk. “Ons contact is laagdrempelig. Het hele team kan snel schakelen en doet wat beloofd is. Ik zie in Ware echt een ‘partner in crime’. Ik heb het gevoel dat ik begrepen word. Ik voel me serieus genomen als klant.” Cindy raadt Ware Communicatie zeker aan. “Er is 100% oog voor de klant. Het team luistert goed naar de klant waar de behoeftes liggen.”



“Er is 100% oog voor de klant. Het team luistert goed naar de klant en waar de behoeftes liggen.”