Profilering & Campagne (Obs De Esch)

De kracht van openbare basisschool De Esch in Rotterdam is duidelijk voelbaar als je de school binnenstapt en in gesprek gaat met bevlogen directeur Freya van Buuren. De kleine school voelt aan als een dorp binnen een grote stad. Ze weten hier heel goed wat de kracht is van kleiner en maatwerk. De school heeft hard gewerkt aan het gebouw en het team. Hét moment dus om te groeien in het aantal leerlingen. Maar hoe pak je dit aan? Als school heb je meer verstand van onderwijs dan van wervingscampagnes over het algemeen. Dus ging Ware voor De Esch aan de slag en startte bij het begin: het profiel.

Om goed van start te gaan met de wervingswens is het belangrijk dat we eerst boven tafel krijgen wat het karakter is van obs De Esch: wie ben je en wat onderscheid je? Deze waardevolle informatie maakt dat je effectiever je doelen behaalt. De eerste stap van het profileringsplan in Ware-stijl is het invullen van het profileringswiel. Aan de slag dus!

Onze aanpak

Het profileringswiel is door Ware Communicatie ontwikkeld om zwakke en sterke punten te ontdekken. Daarnaast is het een tool om vast te stellen wie je bent als school, wat je onderscheidt van andere organisaties en waar je staat om jezelf goed te profileren. Dit doen we door acht onderdelen te onderzoeken. Aan de hand van data geven we elk gebied een waarde tussen de een en vier. Aan bod komen de volgende onderdelen: de veiligheid van een gebied, de bevolkingsopbouw van de wijk, de fysieke omgeving (gebouwen en schoolplein), de resultaten van het onderwijs, de kwaliteit van het onderwijs, de concurrentie en tot slot de profielschets.

Alle acht onderdelen krijgen een tot vier sterren met een kleur. Zo wordt inzichtelijk waarmee een school aan de slag mag. Een rode ster betekent duidelijk werk aan de winkel. Twee gele sterren geeft aan dat het een aandachtsgebied is. Met drie oranje sterren is de organisatie goed op weg, maar zijn er nog wel verbeterpunten. Vier groene sterren? Dan is dit onderdeel in orde.

De data voor het invullen van de gegevens zijn afkomstig van de onderwijsinspectie, rapporten van de schoolleider of websites als scholenopdekaart.nl of wijkprofiel.rotterdam.nl.

Nu is het invullen van het wiel slechts een onderdeel van de zoektocht. Het volgende onderdeel is het ontdekken van de sterke punten van de organisatie, ook wel de kernwaarden. Kernwaarden zijn het hart van de organisatie, het ethisch kompas en vormen het DNA van een school. Wat vindt een school belangrijk om mee te geven aan hun leerlingen en hoe zien medewerkers en directie hun school? Als je dat eenmaal weet in combinatie met je sterke en zwakke punten, ben je al aardig op weg om te ontdekken wat je profiel is.

Het organiseren van een kernwaardensessie met het team van obs De Esch. In deze sessie spelen we eerst in op het belang van het ontdekken wie je zelf bent en wat je wilt laten zien aan de buitenwereld als school of organisatie. En wat het effect is van de manier waarop je informatie deelt. We leggen uit waarom het niet gaat om wat je doet, maar hoe je het doet. Het vervolg bestaat uit speels ontdekken van welke elementen jij belangrijk vindt. Eerst individueel en daarna als team. Is het humor dat je kenmerkt of is het lachen? Gaat het over passie of enthousiasme? Ben je krachtig of sterk? Subtiele verschillen die later ook de keuze van leerlingen en ouders voor jouw school bepalen.

En wat is dan het resultaat van het analyseren van het profileringswiel en het ontdekken van de kernwaarden? Een helder organisatieprofiel. En zo werd het tijd voor de volgende fase: een wervingsplan waarin superhelden centraal staan. Maar dat is een ander verhaal!

Wat hebben wij gedaan?

  • Profilering & identiteit
  • Concept, strategie & idee
  • Projectmanagement
  • Fotografie
  • Reels
  • Flyer
  • Advertentie huis-aan-huisblad
  • Betaalde sociale mediacampagne
  • Content sociale media

Bekijk deze reel voor de behind the scenes van dit project.

“De bevlogenheid van het De Esch-team maakt dit traject bijzonder. Hun liefde voor de leerlingen inspireerde me.”

Merel – Projectmanager