West Openbaar Onderwijs wenste meer bekendheid in de gemeente Westland. Dan kun je bij alle inwoners langs de deur gaan en persoonlijk het verhaal over jouw scholen vertellen, maar het team van West steekt liever hun kostbare tijd in onderwijs. Dus hoe pak je zoiets aan? Daar komt onze expertise om de hoek kijken. Eerst goed kijken naar het profiel van de organisatie. Om vervolgens in een later stadium de campagne ‘Ik zie jou’ te ontwikkelen.
Koepelorganisatie West biedt veel aan verschillende doelgroepen: leerlingen, ouders én potentiële medewerkers. Hoe breng je deze organisatie dan in beeld en wat breng je in beeld? Als je als organisatie niet beschikt over een grote marketing- en communicatieafdeling is het inschakelen van een communicatiebureau een logische stap. Dan kun je direct in de actiestand schieten en flyers, foto’s en content produceren. Maar Ware weet dat het belangrijk is om eerst goed te kijken naar de ware aard van de organisatie: wie ben je en wat onderscheidt je? Deze waardevolle informatie maakt dat je effectiever je doelen behaalt.
Dus startten we met de basis: het profileringsplan. In Ware-stijl; geen onleesbare papers vol marketingtaal, maar een praktische profielschets verwerkt in een plan waarin beeld net zo belangrijk is als begrijpelijke taal. We onderzochten het karakter, ook wel het profiel. Hoe ziet West Openbaar Onderwijs zichzelf? Hoe kijkt de omgeving naar West? Wat zijn de kernwaarden van de organisatie? Waar staat West voor? Wat maakt de scholengroep waardevol? Wat zijn de sterke punten en wat zijn de ontwikkelpunten? Welke aspecten laten we voor ons werken in een campagne?
In de analyse van West namen we de kernwaarden van de organisatie mee. Hieruit kwam naar voren dat de openbare scholengroep een identiteit heeft waarin inspireren, samen en vertrouwen een belangrijke rol spelen. Maar ook nieuwsgierigheid, leergierigheid en het sociale element. Dit pakket, het DNA van West, bracht ons bij een ander aspect van deze compacte en betrokken organisatie: oog hebben voor medewerkers, leerlingen en ouders.
Profileringsplan: check. Tijd voor de volgende stap: de campagne. In de campagne stelden we de pijlers van West centraal: leerkracht, ouder en leerling. Met de uitkomsten uit de profielschets bedachten we de campagne ‘Ik zie jou’ met een in het oog springende postercampagne, sprekende interviews en advertenties in lokale media. Deze uitingen zetten we kracht bij met video’s en fotografie die we lanceerden via sociale media en de website. Crossmediaal uiteraard, want in een tijd waarin sociale media ons overspoelen met content, wordt de uitwerking van offline marketingmiddelen te vaak onderschat.
Het hart van de campagne waren de mensen die je recht aankeken. In hun verhalen vertelden ze hoe zij werden gezien door West en lieten zij zichzelf op hun beurt zien: open en eerlijk. Dat benadrukte de kracht van deze groeiende scholengroep. Na het beëindigen van de campagne bleef een deel van de beelden, interviews en video’s beschikbaar op de website van West. Zo blijft de organisatie profiteren van wat West zo goed karakteriseert.
Bekijk het Instagramaccount van West voor alle gemaakte content.
“Leerkrachten, ouders en leerlingen als het gezicht van de campagne. We brachten hun identiteit optimaal in beeld.”
Merel – Projectmanager