Huisstijl 2.0 en wervingscampagne (Lyceum Ypenburg)

Lyceum Ypenburg wenste een sterkere wervingscampagne en meer zichtbaarheid in de regio. De school had ook te maken met een huisstijl die meer mogelijkheden in zich had dan er tot nu toe tot uiting kwamen. De VO-school in de wijk Ypenburg wilde hun stevige basis tonen aan de buitenwereld en schakelde Ware Communicatie in om een vliegende start te maken met een huisstijl 2.0 en de wervingscampagne voor het nieuwe schooljaar. 

De school beschikte zelf niet over een marketing- en communicatieafdeling, dus de stap naar het inschakelen van een communicatiebureau dat met hen meedacht, bracht beweging in de organisatie. 

Onze aanpak

Allereerst startten we met de huisstijl. Zo eentje die vrolijk, eigentijds en passend was voor een VO-school. Ware deed onderzoek naar wat er al was en wat de organisatie sterk maakte en keerde met deze elementen terug naar de tekentafel. 
 
De vorm van het gebouw en de identiteit wilden we terug laten keren in het ontwerp. Een ontwerp met een frissere, kleurrijkere uitstraling die toch herkenbaar bleef voor de doelgroep en paste bij deze vrolijke, krachtige school. Het werd een stijl met een geometrische vormtaal en een uitgebreider kleurenpalet. Een opener huisstijl die ook ruimte bood voor ontwikkeling. 

Tijdens de ontwikkeling van de middelen van de wervingscampagne kristalliseerde de huisstijl zich op een organische manier verder uit. De campagne werd er een waarin we de leerlingen open en eerlijk in beeld brachten, in combinatie met prettige en duidelijke vormen van het gebouw, met vooral veel aandacht voor talent en de basis. Hier stond Lyceum Ypenburg voor. Tijdens het proces van het vernieuwen van de huisstijl en het uitrollen van de wervingscampagne ontstond ook behoefte aan meer duidelijkheid rond de identiteit. Ware schoof daarom aan voor een strategietraject waarbij we de directie adviseerde over hoe visie, missie en basis voor het voetlicht te plaatsen. 

Wat hebben wij gedaan?

  • Opfrissen huisstijl 
  • Wervingscampagne 2023/2024 
  • Communicatiestrategie 
  • Adviesplan arbeidsmarktcommunicatie 
  • Ontwikkelen middelen Open Dag 
  • Video’s  
  • Fotografie 
  • Promotie literatuuronderwijs 

“Hoe een vrolijke, veilige en prettige leeromgeving als Lyceum Ypenburg meer diepte kreeg door een duidelijke lijnen uit te zetten, dat is wel de kers op de taart in mijn werk.”

Merel – Projectmanager