Wat is SEO-schrijven?

SEO. Misschien wel eens van gehoord? SEO staat voor search engine optimization. Het doel van SEO is om je website te promoten via de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De laatste jaren niet meer weg te denken uit communicatieland.

En waarom is SEO dan zo belangrijk? Als mensen online-informatie zoeken, doen ze dat bijna altijd via zoekmachines. Volgens Frankwatching gebruikt zo’n 93% van de Nederlanders Google, als ze online zoeken. Dus als bedrijf, organisatie of school hoger komen in Google loont.

SEO-schrijven was vroeger in een handomdraai aangeleerd. Maar de kwaliteit van de tekst ging toen nog verloren. Het draaide vooral om de belangrijkste zoekterm te herhalen in de tekst. Stel dat jouw bedrijf koelkasten verkoopt. Een potentiële klant die op zoek is naar een nieuwe koelkast zou kunnen zoeken op beste koelkasten van 2022 om tot een keuze te komen.

“Bij de Koelkastconcurrent verkopen wij de beste koelkasten van 2022. Deze beste koelkasten van 2022 worden verkocht door onze vakmensen die veel verstand hebben van de beste koelkasten van 2022. Op de beste koelkasten van 2022 zit minimaal twee jaar fabrieksgarantie en de beste koelkasten van 2022 zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen.”

Dat leest niet zo prettig, toch?

Gelukkig (voor de lezers!) is het SEO-schrijven anno 2022 heel anders. Door het uitvoeren van de eerste twee stappen begint jouw SEO-reis. Ten eerste moet je duidelijk voor ogen hebben wie je wilt bereiken. Een belangrijke tweede stap is waardevolle online content maken en delen.

Wie wil je bereiken?

Het is belangrijk om te weten voor wie je de tekst schrijft. Maak een ijkpersoon en verplaats je in de lezer. Dat is het startpunt. Hoe oud is hij of zij? Waar werkt diegene? Wat doet de persoon in zijn vrije tijd? Over welke onderwerpen wil de ijkpersoon graag lezen? Wat is de naam van dit individu? Zodra je een beeld hebt van de lezer merk je al snel dat het makkelijker is om een goede, gerichte tekst te schrijven. Jij weet wat jouw Henk wil, dus bied je hem dat in de vorm van een tekst.

Waardevolle online content maken en delen

Onmisbaar: relevante content voor op jouw website maken en delen. Begin met logisch nadenken. Welke zoektermen en thema’s zijn echt relevant voor de lezer? Maak daaromheen de content. Als je bijvoorbeeld op beste koelkasten 2022 zoekt, zie je onderaan op de Google-pagina verwante zoekopdrachten. Door deze trefwoorden erbij te pakken, kun je een begin maken aan het schrijven van content. Zoals goedkoopste koelkasten, zuinigste koelkasten en beste vrijstaande koelkasten. Dit kun je voor elk onderwerp zo aanpakken.

En nog een paar tips cadeau:

  • Val meteen met de deur in huis in het intro; duidelijk en wervend zodat de lezer doorleest.
  • Maak sterke, relevantie tussenkoppen.
  • Geen gekke lange alinea’s; maximaal 5 zinnen. Als het kan, korter.
  • Belangrijke woorden moeten opvallen, dus maak ze dikgedrukt.
  • Betekenisvolle links graag. Dus niet klik hier maar bekijk beste koelkasten 2022.

SEO-schrijven is niet in een blog uit te leggen. Maar met bovenstaande bagage kan in ieder geval een start gemaakt worden met de SEO-reis.  Meer weten over de do’s en don’ts? Met onze expertise kunnen wij jou helpen. Bekijk hier wat we voor je kunnen betekenen.