Social media is steeds meer een zoekmachine
Social media is meer dan een platform voor interactie en betrokkenheid. Het wordt ook steeds meer als zoekmachine gebruikt. Zeker door jongeren. Wij duiken dieper in op hoe je jouw social media kanalen optimaliseert om beter gevonden te worden.
Optimaliseer je social media kanalen
Het begint bij de basis: optimaliseer je social media kanalen. Elk kanaal biedt ruimte voor belangrijke informatie: van je bedrijfsnaam, branche en contactgegevens tot een korte beschrijving van je diensten of producten. Zorg ervoor dat deze informatie actueel, consistent en relevant is voor je merk of bedrijf.
Social media zijn zoekmachines
De zoekfuncties van social media platformen worden regelmatig gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest en YouTube. Deze kanalen zijn zelfs volledig ingericht helemaal ingericht als zoekmachine. Maar ook de zoekvensters binnen Instagram, LinkedIn en TikTok worden volop gebruikt. De kans is groot dat je liever op Pinterest kijkt voor inspiratie voor de make-over van jouw slaapkamer dan op Google.
Kies de juiste trefwoorden en gebruik hashtags
Net zoals bij traditionele zoekmachines draait het bij social media om het gebruik van relevante sleutelwoorden. Denk na over welke termen jouw doelgroep gebruiken bij het zoeken naar jouw type content of producten. Trefwoorden en hashtags zijn daarin de sleutels tot zichtbaarheid op social mediaplatforms. Onderzoek wat relevante trefwoorden zijn en pas deze toe in je profielbeschrijvingen en posts. Hashtags vergroten de vindbaarheid van je content op platforms zoals Instagram. Maar ook LinkedIn is een waardevol platform voor zoekfunctionaliteiten. Kies daarom trefwoorden die relevant zijn voor je branche, expertisegebied en de interesses van je doelgroep. En wist je dat LinkedIn ook de optie heeft om hashtags te volgen? Gebruik deze ook zeker op dit platform. Door relevante hashtags te gebruiken die passen bij jouw merk of bedrijf vergroot je de kans dat jouw content wordt ontdekt door mensen die geïnteresseerd zijn in dat specifieke onderwerp.
Gebruik alt-teksten op Instagram
Wist jij dat je Instagram foto’s kunt voorzien van alt teksten? Dit zijn beschrijvende tekstbeschrijvingen die je aan afbeeldingen toevoegt. Hier is hoe je alt-teksten toevoegt aan Instagram-afbeeldingen:
Hoe koppel je een alt-tekst aan een afbeelding:
- Ga naar de optie om een nieuwe foto te plaatsen.
- Selecteer de gewenste afbeelding.
- Voordat je de afbeelding plaatst, zie je een optie om “Geavanceerde instellingen” te selecteren. Hier kun je de “Alt-tekst” optie vinden.
- Tik op “Alt-tekst toevoegen” en voeg een beschrijving toe die de afbeelding zo nauwkeurig mogelijk beschrijft. Dit kan een korte, maar informatieve beschrijving zijn van wat er op de afbeelding te zien is.
Voor bestaande geplaatste foto’s:
- Ga naar de geplaatste foto op je profiel.
- Tik op de drie stippen (meer opties) in de rechterbovenhoek van de foto.
- Kies “Bewerken” en selecteer vervolgens “Alt-tekst bewerken”.
- Voeg de beschrijving toe en sla de wijzigingen op.
Belangrijk is dat de alt-teksten de inhoud van de afbeelding goed weergeven, maar vermijd overmatige trefwoorden of irrelevante beschrijvingen. Op die manier vergroot je niet alleen de toegankelijkheid van je inhoud, maar help je ook zoekmachines om je content beter te begrijpen.