Jouw nieuwe collega werven zonder HR-specialist?

Ook last van de krapte op de arbeidsmarkt? Moeite met personeel vinden? Je bent helaas niet de enige… Van de sectoren zorg en welzijn en techniek tot het onderwijs en ICT. Hoe bereik je het beste potentiële collega’s? Alleen een vacaturetekst plaatsen is niet genoeg. Een LinkedIn-post valt al snel niet op tussen alle berichten die in een dag de wereld in worden geholpen. En vacaturesites puilen uit. Dus wat nu? Hoe kun je je bereik vergroten?

Ware Communicatie geeft je vijf tips over hoe jij je nieuwe collega werft. En dat zonder HR-specialist.

1) LinkedIn

Heb je al eens rondgekeken in jouw eigen netwerk? Heb je hen al gepolst? Dat polsen houdt meer in dan alleen een bericht delen in je feed. Scroll eens door je netwerk of door de suggesties voor connecties. In veel gevallen is het mogelijk om je (nieuwe) connectie een vraag te stellen via een persoonlijk bericht. Je hoeft niet direct de vacature te mailen.
Vraag gericht: Hoe is het met je? Heb je zin om een keer (virtueel) koffie te drinken? Gewoon het contact aangaan kan leiden tot een goed gesprek en het delen van een vacature.

2) Klanten

Jouw bestaande klanten zijn al enthousiast over jouw bedrijf. Zo kun je als de relatie goed is ook een beroep doen op het netwerk van jouw klanten. Of ze bereid zijn om een vacature te delen in hun eigen netwerk? Kennen zij misschien iemand die zou passen in jouw team? Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs. Schakel hen dus in om mee te denken.

3) TikTok

Het sociale medium TikTok groeit sterk. Bedrijven als Albert Heijn en Bol.com doen het al: werven via TikTok. Vooral de jongere doelgroep kun je op deze manier bereiken. Anders dan op LinkedIn waar professionaliteit belangrijk is, is TikTok de plek om echtheid te tonen. Dus laat hier zien wat jouw bedrijf anders maakt dan andere bedrijven en vertel hier persoonlijk over. TikTok is de koning als het gaat om authentieke en eerlijke berichten. Jouw bericht kan net dat bericht zijn waarmee je je nieuwe collega over de streep trekt.

4) Kracht van team

We noemden al de klanten, maar ook jouw team kan je helpen. Zij weten als geen ander wat de kracht is van jouw organisatie en kunnen dit uitdragen. En, ja ze kunnen ook eerlijk zijn over de uitdagingen. Ook zij kunnen hun netwerk inschakelen. Dat mag je zeker wel vragen van je team. Misschien kun je een beloning uitloven aan je team als iemand een kandidaat aandraagt. Dat kan een beloning voor het hele team zijn of voor een individu.

5) Tekst

Alleen een vacaturetekst is niet meer genoeg. Maar de tekst die je schrijft, moet steengoed zijn. En met een goede tekst bedoelen we niet een tekst die taalkundig helemaal perfect is of waar alle functie-eisen in staan. Een goede tekst grijpt de aandacht van de lezer en zorgt ervoor dat je doorleest. Noem in de eerste vijf zinnen de bijzonderheden van je baan of organisatie. Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich? Vertel daarna pas over de arbeidsvoorwaarden, teamsamenstelling en functie-eisen.

Enthousiast of nieuwsgierig geworden of allebei? Ware Communicatie helpt jou graag om hier verder invulling aan te geven. Wil je over naar recruitment 3.0 met een plan van aanpak dat past bij jouw bedrijf? Bel ons voor een vrijblijvende afspraak: 015 – 257 79 48 of stuur een mail naar info@warecommunicatie.nl.