Hoe bouw je een krachtige profilering voor jouw organisatie?

Het is steeds belangrijker voor organisaties om je te onderscheiden van anderen in de markt. Maar hoe bereik je dit en welke stappen zijn daarvoor nodig? 

Unieke identiteit

Een sterke profilering begint met het begrijpen van wat jouw organisatie uniek maakt. Dit gaat niet over de diensten of producten die je aanbiedt, maar juist over de missie, visie, waarden en cultuur van de organisatie. Kijk naar wat jouw organisatie echt anders maakt dan je concurrenten en vertel hierover. 

Stel de doelgroep centraal

Om effectief te communiceren met de doelgroep, is het goed om eerst de behoeften, wensen en pijnpunten te begrijpen. Waar kan jij ze bij helpen? Wat ga je voor hun oplossen. Vanuit hier ga je aan de slag met klantprofielen (ook wel persona’s genoemd) om inzicht te krijgen in wie jouw potentiële klanten zijn en wat hen motiveert. Nu weet je precies hoe je de doelgroep het best kunt bereiken.   

Wat is jouw verhaal?

Een krachtige profilering staat of valt met het vertellen van een pakkend en consistent merkverhaal dat de kernwaarden en boodschap van jouw organisatie weerspiegelt. Verhalen waarin emotie en karakter naar voren komen in taal en met woorden en beelden die bij jullie passen. Zo zorg je dat je echt binnenkomt bij je doelgroep.  

Lange adem

Je merkverhaal landt niet met één bericht op je website of post op LinkedIn. Stelselmatig laten zien waar je voor staat vraagt om een lange adem. Maak steeds de brug tussen de actualiteit én jouw verhaal. Zo werk je stap voor stap aan je profilering en merkidentiteit.  

En welke kanalen je inzet? Dat hangt af van waar je doelgroep actief is. Sowieso een mix van print, online én persoonlijk.  

Enthousiast geworden en wil je meer weten wat een krachtige profilering voor jouw organisatie kan doen? Op deze pagina lees je meer over hoe Ware Communicatie jouw organisatie kan helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een strategisch plan.