Help, ik wil geen sociale media!

Sociale media lijkende ‘holy grail’  in het marketingvak. Als ondernemer ontkom je er niet aan om met sociale media je bedrijf in de etalage te zetten. Tenminste, dat zegt iedereen. Je buurman die alles over zijn bedrijf deelt op LinkedIn, je nichtje die niet meer weg te denken is van TikTok en die ene collega-ondernemer die zijn opdrachten zag toenemen na het plaatsen van reels op Instagram. Maar moet het nou echt, die sociale media?

Sociale media kunnen je veel opleveren, maar ze kosten ook zeeën van tijd. Steek je je kostbare tijd liever in het verkopen van je product of dienst zonder aan de slag te gaan met sociale media? Dat kan. Best makkelijk. Geen garanties dat je hiermee verkooprecords verbreekt, maar sociale media zijn niet heilig.

Hoe dan? Hieronder twee keer vijf tips om je product onder de aandacht te brengen, zonder sociale media. We geven vijf tips voor online marketing en vijf tips voor traditionele marketing.

Online marketing

1) Het (killer) artikel op je website

Vindbaar zijn, nuttige informatie geven en de juiste zoektermen gebruiken: het zijn sleutels tot het vergroten van je netwerk en je bekendheid. SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat jouw product of dienst goed in de zoekresultaten te vinden is. Het loont om een tekstschrijver of een SEO-specialist in te schakelen.

2) Betaald adverteren op Google

Door op een website waar jouw potentiële klanten komen jouw product te tonen, kun je leads genereren. Met Google AdWords ga je gericht aan de slag met SEA (Search Engine Advertising). Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een SEA-specialist inschakelen.

3) Schrijf je bedrijf in via zoekmachines

Je wordt sneller gevonden als je jouw bedrijf (inclusief website!) inschrijft op Google of Bing. Potentiële klanten zoeken op zoektermen naar informatie en komen zo bij jouw bedrijf uit.

4) Reviews van klanten online

Vraag je klanten een aanbeveling te schrijven. Als je je bedrijf op Google hebt ingeschreven, kun je mensen vragen een review te schrijven via Google. De reviews monitor je met reviewtools. In deze blog vind je een lijst van review tools. Als je een product verkoopt, stel dan in je aftersalesmails ook de vraag of ze een review willen schrijven.

5) White paper en e-mailadres

Op je website bied jij je bezoekers een white paper aan met tips en tricks over jouw product in ruil voor hun e-mailadres. Geef de bezoekers ook de optie lid te worden van je nieuwsbrief. Zo bouw je aan een netwerk dat je gericht kunt mailen met jouw aanbod.

Traditionele marketing

1) Wees niet bang om over je bedrijf te praten

Praat over jouw bedrijf en wat jij goed kunt. Als je het moeilijk vindt om uit te leggen wat je doet, schrijf dan een pitch en leer die uit je hoofd. Zo heb je altijd een praatje paraat als iemand vraagt wat jij nu precies doet.

2) Toch wel een visitekaartje

Het loont nog altijd om een visitekaartje te maken, maar dan moet je dat wel persoonlijk uitdelen. De 2.0 versie heeft een QR-code waarmee iemand direct toegang heeft tot een aparte landingspagina. Hier bied je iets waardevols aan voor de bezoeker: een korting of gratis tips. Of meer informatie waarover je verteld hebt toen je het visitekaartje overhandigde.

3) Een gesponsord naambord

Zo kun je een bord sponsoren bij de lokale voetbalvereniging. Dat vergroot jouw zichtbaarheid, kweekt vertrouwen en je helpt er ook jouw club mee. Win-win dus.

4) Masterclass of workshop

Bied een masterclass of workshop aan waarin je kennis deelt, gratis of betaald. Je kunt deelnemers werven door bijvoorbeeld een persbericht in te sturen naar de krant.  Maar het allerbelangrijkste is dat je binnen je eigen netwerk mensen vraagt om naar je masterclass te komen. Nodig ze persoonlijk uit als je hen live ziet, belt of appt. Iedereen uit jouw netwerk mag een introducee meenemen.

5) Stuur een kaart

Zoveel post krijgt een mens niet meer, dus een leuke kaart valt op. Stuur mensen een kaartje met jouw aanbod. Informeer bij de lokale verspreid bedrijven wat de kosten zijn om gericht in een buurt kaarten te verspreiden.  Stuur hem los en geadresseerd. Zorg ervoor dat die grappig of nuttig genoeg is om thuis aan het prikbord te hangen.

Denk je nu “Ja, dat wil ik!”? Dan staat Ware Communicatie natuurlijk voor je klaar. Bel ons voor een vrijblijvende afspraak: 015 – 257 79 48 of stuur een mail naar info@warecommunicatie.nl.