De nieuwe AVG en het gebruik van fotografie
De nieuwe AVG verandert niet zo heel veel aan de regels en wetgeving omtrent gebruik van fotografie. Heel veel dat eerder was opgenomen in het portretrecht, is nu verplaatst naar de AVG.
Fotografie in opdracht
Een foto gebruiken voor een commercieel doeleinde (ook als je een school of stichting bent!), bijvoorbeeld als header op je website? Dan liever nooit een foto plaatsen zonder quitclaim van de geportretteerde.
Bij Ware checkten we altijd al met de opdrachtgever of toestemming goed geregeld is, of regelen we toestemming als dat nog niet zo is.
In de regel geldt: voor fotografie in opdracht laat je altijd het model (of de ouders/verzorgers bij minderjarigen) een quitclaim tekenen voor toestemming. Beschrijf in de quitclaim goed wie beide partijen zijn, voor welk doel de fotografie gebruikt wordt en wat de beloning is voor het model.
Fotografie openbare ruimte (niet in opdracht)
Wat veel mensen niet weten is dat het in de meeste gevallen is toegestaan foto’s te maken in de openbare ruimte en die te publiceren. Dit kan zonder toestemming. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een ‘redelijk belang’ heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang. Zo kunnen twee personen gefotografeerd zijn als een stelletje terwijl zij dat niet zijn. Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij BN’ers die geld verdienen met hun portret. Een T-shirt verkopen van een door jou gefotografeerde popster tijdens een concert, mag dus niet zonder toestemming.
Foto met nieuwswaarde
Een foto van iemand bij een nieuwsbericht in de krant kan gerechtvaardigd zijn door de nieuwswaarde ervan. Ook als die persoon er zelf niet blij mee is dat hij in de krant staat. Het algemene belang van vrije nieuwsgaring gaat in dat geval vaak voor een persoonlijk belang. De fotograaf moet wel rekening houden met de belangen die deze toevallig gefotografeerde mensen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het verschil in belang van toevallige passanten in een winkelstraat en van willekeurige schaars geklede badgasten op een strand. Bij twijfel is het altijd beter toch vooraf toestemming te regelen.
Als je deze basisregels hanteert en logisch blijft nadenken voorkom je een heleboel problemen.