De do’s en dont’s van QR-codes  

QR-codes kun je op verschillende manieren inzetten. Laat je klanten bijvoorbeeld bestellen via een QR-code of verwijs ze door naar je website. Een QR-code is zo gemaakt, maar let wel goed op hoe je het doet. Het is niet zonder risico’s. Een QR-code kan plotseling niet meer werken en verwijzen naar hele andere websites dan jij wil. Zo kun je klanten kwijtraken óf imagoschade oplopen. Wij geven je graag paar tips.

Waarom QR-codes?

Waarom hebben QR-codes zo’n aantrekkingskracht op mensen? Dit zit hem vooral in het gebruiksgemak! Bijna iedereen weet tegenwoordig wel hoe je ze scant en doet dit ook vrij eenvoudig. Daarnaast bieden QR-codes bedrijven de mogelijkheid om offlinekanalen meetbaar te maken, en zo sla je een brug tussen offline en online. Superhandig!

Professionele QR-code of gratis

Gratis QR-codes zijn overal online te vinden, maar als je echt indruk wilt maken en professionele resultaten wilt behalen, kies dan voor een professionele QR-code. Waarom?  

  • Je bepaalt zelf hoe lang ze geldig zijn (ze verlopen niet)  
  • De QR-codes zijn betrouwbaar (wijzigen niet ineens van bestemming) 
  • De QR-codes zijn aanpasbaar  
  • Je kunt resultaten meten.  
  • We hebben al aantal keren meegemaakt dat klanten drukwerk konden weggooien omdat de QR-code verlopen was of niet aangepast kon worden. Dat is echt heel zonde.  

Online en offline gebruik

Hoewel het veel toegepast wordt in drukwerk, is het in sommige gevallen ook handig voor online doeleinden. Denk aan het toevoegen van een QR-code aan je (PowerPoint) presentatie.  

Niet handig is het om een QR-code rechtstreeks in je social media bericht te plaatsen. Op platforms zoals Instagram bekijken mensen hun feed voornamelijk op hun mobiele telefoon. Hoe zouden ze dan een QR-code kunnen scannen? Let erop dat je ze op een manier inzet die de gebruikerservaring verbetert en niet moeilijker maakt.  

Praktische tips

Het succes van een QR-code staat of valt met de manier waarop deze wordt ingezet. Let daarom nog op een paar punten:  

  • Minimale afmeting is 15 x 15 mm 
  • Zorg voor voldoende contrast met de achtergrond  
  • Test je QR-code 
  • Kies voor een dynamische of statische QR-code 

Bij Ware Communicatie gebruiken we altijd dynamische en professionele QR-codes. Zo zijn onze klanten verzekerd van meetbare links, die niet verlopen én die aangepast kunnen worden.

Dus, de volgende keer dat je een QR-code gebruikt, denk dan aan de voordelen van een professionele aanpak. Het kan je niet alleen veel gedoe besparen, en waardevolle inzichten opleveren.