7x zo vergroot je jouw bereik op Facebook
Ben je met jouw bedrijf actief op Facebook en wil je het bereik vergroten? Je bent niet alleen! Veel bedrijven ondervinden last van het afnemende organische bereik op Facebook of weten eigenlijk niet zo goed welke basisstappen er gezet kunnen worden om bereik te vergroten. Wij delen een aantal trucjes om dit voor elkaar te krijgen.
1) Target je berichten
Zorg dat je geen losse flodders schiet. Heb je een specifiek product of doelgroep in je hoofd? Stem hier dan je berichten op af als je je bericht inplant, zo vallen de mensen die je bereikt ook daadwerkelijk binnen je doelgroep. Best handig, want de meeste berichten verschijnen, maar bij een heel klein deel van je volgers. Dan kun je er net zo goed voor zorgen dat dit bij de juiste personen terecht komt!
2) Houd rekening met het algoritme
Je hoort het vast vaker; het algoritme van Facebook is niet handig voor bedrijven. Hoewel video’s en nieuwe features van Facebook vaak wel voorrang krijgen in het algoritme, legt Facebook de focus steeds meer op persoonlijke content. Hierdoor worden bedrijfspagina’s achtergesteld. Een goed, kwalitatief bericht heeft dus geen gegarandeerd succes meer. Het algoritme van Facebook wordt Edgerank genoemd, en let op drie dingen: affiniteit, gewicht en tijdsinterval. Verdiep je hier eens verder in als je het algoritme in je voordeel wil gaan gebruiken.
3) Kwaliteit gaat boven kwantiteit
Helaas denken veel bedrijven dat het nodig is om dagelijks of meerdere keren per dag te posten. Dit hangt echter helemaal van de doelgroep af. Meer berichten plaatsen betekent niet meer bereik of een beter resultaat. Richt je liever op kwalitatieve posts en voel je niet verplicht content te plaatsen die de doelgroep niet interesseert, zo verhoog je uiteindelijk het bereik.
4) Zoek de interactie op
Gebruik call to actions in je posts, tag andere pagina’s of personen en maak je boodschap persoonlijk. Dit verhoogt uiteindelijk de interactie en dus het bereik. Want extra reacties onder je bericht waarin weer nieuwe personen worden getagd of een gedeelde post door een andere pagina, vergroot je bereik.
5) Gebruik de kennis uit je statistieken
Je eigen Facebookstatistieken zijn waardevol. Bekijk wanneer jouw volgers online zijn, welke leeftijd ze hebben en welke berichten goed scoren. Hier kun je veel van leren en zo vergroot je jouw bereik.
6) Stel een klein advertentiebudget in
Als bedrijfspagina daalt je organische bereik steeds verder. Je ontkomt er daarom bijna niet aan om maandelijks een klein advertentiebudget in te zetten. Gebruik dit om losse berichten te boosten of om losse advertenties voor je producten en services aan te maken.
7) Schakel hulp in
Het is geen schande als je zelf niet goed uit de voeten kan met je sociale media. Ieder heeft zo zijn specialisme. Daarom helpen we je graag bij je strategie en/of uitvoering! Bekijk wat we voor je kunnen betekenen.