‘Aardig zijn kost niets’

Communicatie gaat over een boodschap overbrengen. Iets met zender en ontvanger en over hoe er onderweg allemaal ruis kan ontstaan. En ja, het gaat op vele manieren mis. Interpretaties, taalgebruik, gebaren; noem maar op. Maar één ding leerde ik al vroeg. Zoals mijn oma zei: ‘Aardig zijn kost niets’ en ik wil eraan toevoegen… ‘en het is besmettelijk!’

Kettingreactie

Deze weken moest ik een paar keer aan die uitspraak denken. Omdat ook het omgekeerde gebeurt. Niet alleen in mijn vrije tijd in de supermarkt of voor het stoplicht, maar ook tijdens mijn werk. Ken je dat? Mensen die schreeuwen, boos worden, verwijten maken, midden in een gesprek ophangen, schelden, stampen, woedende gebaren, negeren, kleineren, e-mails met heel veel hoofdletters en uitroeptekens, op de man spelen. Ik heb ’t in de tijd dat ik nu ondernemer ben allemaal al eens meegemaakt. Ook van klanten. En ik vind t niet leuk. Sterker nog, het raakt me. Vooral als je je best doet om het goed te doen voor een klant.

Ik doe mijn best, jij toch ook?

Aardig zijn is voor sommige mensen echt een opgave. Maar als je niet oppast, dat neem je dit gedrag van een ander over en mee jouw organisatie in. En dan ontstaat een kettingreactie. Dan neem je dit over richting een andere collega of een leverancier. Dat was toch niet de bedoeling. Ik heb vaak nagedacht over waarom iemand met dit gedrag zo ‘onder mijn huid kruipt’. Waarom kan ik dit niet gewoon naast me neerleggen, negeren, erboven gaan staan? Het komt omdat het een voor mij belangrijke waarde raakt.

Mijn uitgangspunt is dat we allemaal ons best doen. Ik ook. Ik ga niet moedwillig een project verzieken, een foute tekst schrijven, iets vergeten, iets over het hoofd zien. En dus wil ik ook zo naar de ander kijken. Klant, leverancier, medewerker tot en met familie, kinderen en vrienden aan toe. Iedereen doet zijn best is mijn basisgedachte. En soms zijn er redenen dat iemand iets anders doet dan je had verwacht. En natuurlijk heb ik daar ook last van. Het frustreert me als ik steken laat vallen of de ander niet doet wat ik verwachtte. En daar kan ik ook wel eens boos van worden. Oef, ik ben ook een mens. Maar tekeer gaan tegen iemand of al die dingen die ik eerder noemde; Nee! Omdat ik geloof dat het niet helpt. Het wordt er alleen maar erger van. Wil niet zeggen dat ik niet duidelijk kan zeggen dat ik iets anders had verwacht. Oh, jawel. En de ander merkt dan echt wel dat ik niet blij ben. Maar liever vraag ik me af wat me zo boos maakt. Of bevestig ik aan de ander dat hij/zij boos is en vraag ik of ik iets kan doen. De vraag hoe we het kunnen oplossen is veel relevanter.

Probeer het gewoon

Van mijn oma leerde ik dus al ‘aardig zijn kost niets’. Dus kom op nou: ‘be kind’. En weet je wat zo mooi is? Aardig zijn kopieert zichzelf. Hoe tof is dat. Bij Ware Communicatie noemen we dat elkaar even ‘aaien’. In onderstaand filmpje wordt dit nog een keer extra duidelijk. En dat is iets waar je een stuk gelukkiger van wordt.