5 tips: Haal meer uit je nieuwe huisstijl
Je hebt voor jouw bedrijf een nieuwe huisstijl laten maken met een prachtige brochure, belettering op het bedrijfspand, een nieuwe website en mooie visitekaartjes. Zo ver helemaal prima. Maar hoe verder?
De verpakking ziet er tip top uit. Maar soms blijft het daar een beetje bij. En dat is jammer want je kunt je (nieuwe) huisstijl gebruiken om een écht visitekaartje af te geven. “De mooiste huisstijlitems worden ontwikkeld, maar inhoud en verpakking moeten wel kloppen”, aldus Barbara Wiersema, directeur van Ware Communicatie. “Dus haal meer uit je investering en pas deze tips toe.”
Tip 1: Oude huisstijl de deur uit
Logo’s door elkaar gebruiken, oude en nieuwe brochures op één plank. Soms heb je een overgangsperiode waarin nog niet alles klaar is of voer je een nieuwe stijl fasegewijs in. Spreek af tot wanneer iets houdbaar is. En zorgt dat oude huisstijlitems die vervangen zijn ook werkelijk verdwijnen. Hup de deur uit richting papiercontainer. Het is verwarrend, verkeerde zuinigheid en niet professioneel. Gewoon niet doen.
Tip 2: Zorg dat de inhoud klopt met de verpakking
Hét verhaal over je product of dienst moet kloppen met de verpakking. Heb je een mooi visitekaartje en brochure gemaakt, zorg dan dat de presentatie die je geeft, het verhaal dat je vertelt aan een klant daarbij aansluit. Gebruik dezelfde kernwoorden en beelden als in je huisstijl. Dan klopt jouw boodschap met de verpakking.
Tip 3: Weg met verkreukelde kaartjes
Bewaar je kaartjes niet los in je portemonnee tussen de eurobiljetten. Je kaartjes worden vies, groezelig en hoekjes buigen om. Doe je kaartjes in een visitekaartjeshouder of bewaar ze in een klein envelopje. Een klant krijgt graag een net, schoon en fris kaartje.
Tip 4: Strooi met voorbedachten rade
Vergeet de toepassing niet. Hoe ga je de nieuwe brochure inzetten? Wie neemt ze mee, hoe worden ze verstuurd of staat er alleen een standaard met vijf exemplaren bij de receptie. Dat bepaalt veel. Te vaak verdwijnen dozen brochures in de kast of onder een bureau en gebeurt er weinig mee. Maak met elkaar een afspraak wanneer en op welke manier je gaat strooien.
Tip 5: Maak er een cadeautje van
Regelmatig krijg ik brochures toegestopt van bedrijven. Zonder verhaal of toelichting, vaak met de opmerking ‘oh en hier heb je ook onze brochure’. ‘Ja, dankjewel.’ Maar op deze manier verdwijnt die brochure zo ongezien in mijn tas. Met een korte toelichting over waar de brochure over gaat of hoe die tot stand is gekomen blijft het beter hangen. Behandel jouw verhaal als een verjaardagskaart bij een cadeautje. Zet je er alleen op ‘gefeliciteerd’ of neem je de moeite voor een persoonlijke boodschap. Dat maakt een wereld van verschil.