Gemeente Nissewaard – De week van de Circulaire Economie
Een geslaagde campagne is waar we altijd voor gaan. We worden keer op keer weer enthousiast als een campagne lekker loopt! Wij zijn blij met onze klant gemeente Nissewaard. Een organisatie die er hard aan werkt om duurzaamheid en energie besparen te laten landen in haar gemeente. Wij mogen onderdeel uitmaken van verschillende grote campagnes in de gemeente Nissewaard. Collega Merel (projectmanager) heeft, samen met het team van Nissewaard, de afgelopen weken de challenge KapotIsNietOp uitgerold.
De Week van de Circulaire Economie
Aanleiding voor de challenge was de Week van de Circulaire Economie. Deze landelijke week vindt in 2023 voor de 8ste keer plaats, van maandag 6 tot en met zaterdag 11 februari. Tijdens deze week laat de gemeente Nissewaard zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat inwoners daarvan kunnen leren. Door het hele land en op verschillende circulaire thema’s worden events georganiseerd, krijgen goede voorbeelden een podium, ontmoeten voorlopers elkaar en krijgen starters concrete handvatten aangereikt om ook zelf aan de slag te gaan met de circulaire economie.
Challenge KapotIsNietOp
Tijdens deze week is de challenge KapotIsNietOp geïntroduceerd. Want op welke manier passen inwoners circulariteit toe in hun eigen huis? Hoe geven ze thuis spullen een tweede leven? We daagden de inwoners van gemeente Nissewaard uit om hun upcycling-projecten in te zenden. De prijs zal gaan naar de mooiste, beste creatie.
Hiervoor zijn onze collega’s Dana (online content specialist) samen met Marit (junior projectmanager) op pad gegaan. Samen met de klimaatburgemeester Ria hebben ze een bezoek gedaan aan het Repair Café in Nissewaard, om reels te maken. Hier werken 10 mannen elke week aan het herstellen van kapotte materialen. Ze geven de spullen een tweede leven. Precies waar deze challenge om draait. De reel is onderdeel van een hele campagne rond de challenge.
Een campagne is een som van veel activiteiten en middelen. Naast dat er reels zijn gemaakt is er ook veel aandacht besteed aan flyers, nieuwsberichten, artikel in de stadskranten, een online campagne en bekendmaking bij de pers. Samen vormt het de sleutel naar succes. Dit heeft voor inspirerende inzendingen gezorgd. Zelfs de lokale radiozender pikte de week op en maakte er een radioprogramma over.
Benieuwd Naar het radiofragment? Luister hier naar de uitzending.
“Samen enthousiast een campagne bedenken en uitvoeren is mooi werk. Het wordt nog mooier dan de campagne zich daadwerkelijk vertaalt naar resultaten die anderen weer kunnen inspireren. Vooral als je praat over energie besparen en duurzaamheid. Grote, actuele thema’s die veel teweeg brengen. Dat ik mag bijdragen aan dat stukje bewustwording, daar word ik blij van“, vertelt Merel.