fbpx

Waar let je op bij een goede huisstijl?

Hoe kom je tot een goede huisstijl? We geven je graag handige tips!

1. Een logo
Het belangrijkste onderdeel van een huisstijl is een logo. Belangrijk is dat een logo je doelgroep aanspreekt. Het gaat er in de 1e plaats dus niet om of jij het mooi vindt. Een goed logo zorgt voor herkenning en draagt bij aan je identiteit en naamsbekendheid. Je laat zien wie je bent.

2. Vormtaal
Een logo alleen vormt nog geen huisstijl. In een goede huisstijl worden herkenbare elementen verwerkt die zijn afgeleid van het logo. Dit kunnen bijvoorbeeld blokjes, rondjes, figuurtjes of streepjes zijn. Deze elementen keren steeds terug en zorgen voor goede herkenbaarheid en identiteit.

3. Het kleurenpalet
Zorg voor een herkenbaar kleurenpalet. Kies kleuren die bij je product of dienst passen. Je huisstijl mag best meer kleuren bevatten dan alleen je logokleuren. Deze kleuren kunnen andere beeldelementen ondersteunen en versterken.

4. Originaliteit
Maak de vertaling van je merk niet te letterlijk. Vaak is een gestileerd en abstract logo veel mooier dan een letterlijke weergave. Het laat namelijk nog iets aan de verbeelding over. Ook is het tijdlozer en minder eenheidsworst. Het versterkt je identiteit en eigenheid en dat is toch wat je wilt. 😉

5. Typografie
Het ene lettertype is het andere niet. Je keuze hierin is erg bepalend voor het uiterlijk van je huisstijl. Je hebt een set lettertypes nodig die bij elkaar passen en jouw huisstijl goed herkenbaar maken. Vaak kies je een rustige, goed leesbare en serieuze letter voor de grote stukken tekst. De koppen mogen vaak wat groter en opvallender zijn. Daarnaast wordt vaak nog gekozen voor een creatievere letter. Deze kun je, net als de vormtaal, gebruiken om extra ontwerp-accenten mee te leggen.

En dan nog dit:
Door het logo, de vormtaal, het kleurenpalet en de typografie goed af te stemmen, krijg je een eigen herkenbare huisstijl. Een huisstijl moet kloppen bij wat je wilt uitstralen. Zo kan de huisstijl van een overdekt speelparadijs kleurrijk zijn, maar een kleurrijk logo voor een zakelijke dienstverlener kan een te frivole indruk maken en klanten afstoten. Laat je hierin goed adviseren.

 

Een goed communicatiebureau kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Wil je onze hulp of eens vrijblijvend praten over je huisstijl? Neem gerust contact met ons op.