fbpx

‘Ja ik wil’ (Gemeente Delft)

Vraag

Elke vier jaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In 2009 is vanuit de Gemeente Delft de vraag ontstaan om burgers te interesseren voor de Gemeenteraad. In 2010 zouden namelijk de gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Hoe zorg je ervoor dat mensen in de gemeenteraad willen en ook stemmen op gemeenteraadsleden.

Om op tijd mensen te kunnen werven voor de gemeenteraad was een gedegen campagne nodig. Aan Ware Communicatie de uitdagende opdracht om een campagne te ontwikkelen en deze verder uit te rollen.

Antwoord

Voor de gemeente Delft ontwikkelden we de campagne ‘Ja, ik wil’.  Door je aan te melden voor de gemeenteraad ga je de verbintenis aan met de gemeente. Voor het campagnebeeld kozen we ervoor een (vrouwelijk) model op een herkenbare plek in Delft te fotograferen. Dit campagnebeeld kwam terug op verschillende uitingen. Zo hingen er driehoeksborden door heel Delft met duidelijk ‘Ja ik wil’ en het campagne. Dit zorgde voor herkenning en bekendheid van de campagne.

Daarnaast vonden we het belangrijk dat geïnteresseerden in gesprek konden gaan. Daarom organiseerden we een kick-off. Op de kick-off onthulde de burgemeester het campagnebeeld, waarna gemeenteraadsleden informatiemateriaal uitdeelden en in gesprek gingen met voorbijgangers. Aansluitend aan de kick-off stapten de gemeenteraadsleden op de fiets om op openbare plekken in Delft nog extra posters op te plekken. Het eerste jaar (2010) was de campagne zo’n succes dat de campagne ook in 2012 en 2016 is uitgevoerd. Elke campagne leverde steeds meer aanmeldingen op.

Klant:

Gemeente Delft

Project:

Werving gemeenteraadsleden

Category:

Campagne

Datum:

9 september 2017