fbpx

Tijd om jouw nieuwsbrief onder de loep te nemen

Stuur jij ook maandelijks een nieuwsbrief met jouw bedrijf? Dan wil je ook graag dat het écht gelezen wordt. Het is tijd om de belangrijkste tips en tricks te delen.

Wat is open ratio precies?
Het klinkt allemaal heel spectaculair maar het is eigenlijk niet meer dan het percentage lezers wat jullie nieuwsbrief heeft gelezen of geopend.

Tijd voor de tips.

Tips voor een goede onderwerpregel

  1. Testen voor wat optimaal is voor jouw doelgroep (wel/geen personalisatie, commerciële/minder commerciële onderwerpregel en wel/geen emoticons)
  2. Test elk element minimaal drie keer. Voer degene door met het beste resultaat.
  3. Wees duidelijk over de inhoud van de mail. Maar niet misleidend.
  4. Voorkom (te) veel spamgevoelige woorden, denk hierbij aan gratis, win, goedkoop, actie, kans etc. Dit kan een negatief effect hebben op de afleverbaarheid van je mail.
  5. Beperk het aantal hoofdletters en uitroeptekens. Dit heeft een negatief effect op je mails.
  6. Het aantal geopende mails neemt met ongeveer 18% af wanneer je het woord ‘nieuwsbrief’ gebruikt in je onderwerp.
  7. De ideale lengte voor het onderwerp is veertig tekens.

Tips voor afzendernaam

  1. Zorg voor een betrouwbare en herkenbare afzendernaam. Verplicht is dat de bedrijfsnaam of de naam van de eigenaar van de database in de afzendernaam is verwerkt.
  2. Wissel niet teveel van afzendernaam om herkenbaarheid op te bouwen. Mogelijkheid is om het onderwerp van de nieuwsbrief alvast mee te nemen in de afzendernaam zoals Barbara van Ware Communicatie of Ware Communicatie nieuws.

Tips voor de snippet
De snippet is de eerste regel na het onderwerp die je te zien krijgt als preview in je mailbox. De tekst vind je meestal bovenin een nieuwsbrief.

  1. Pas ook hier weer personalisatie toe naar wens.
  2. Vul de snippet altijd in. Want wanneer je de snippet niet invult wordt de eerstvolgende tekst uit de mail als preview gebruikt. Dit is vaak de webversie-link, een menu-item of zelfs de uitschrijflink.
  3. Vergeet natuurlijk niet ook de inhoud van je mail te matchen met de verwachtingen die je schept in het onderwerp en de snippet. Want wanneer je de behoefte van de ontvanger niet waarmaakt schrijven ze zich alsnog uit. Dus zorg voor een goede frequentie tussen je doelgroep en de informatiebehoefte.