fbpx

Video als marketing instrument

Wij kunnen er al langere tijd niet meer omheen, video is onmisbaar in de lijst met communicatiemiddelen. Het is een krachtig middel waarin je als organisatie je boodschap met veel gevoel, argumenten en overtuiging kunt delen. Of je gebruikt het om je eigen verhaal te vertellen. Naast dat het voor de consument fijn is, waarderen de grote online marketingkanalen, zoals Facebook en Instagram, video ook heel erg. Maar waar let je op bij het inzetten van video’s?

5 tips om je video goed in te zetten:
  1. Duidelijk doel
    Bepaal vooraf je doelstellingen voor de video. Hierbij kan je denken aan het aantal mensen dat je wil bereiken, aantal views, gemiddelde kijktijd, kliks naar de website of websitebezoekers: nieuw of bestaand. Kies één tot maximaal drie doelstellingen uit die passen bij jouw doelstellingen. Bijvoorbeeld: Wil je een nieuw product onder de aandacht brengen? Dan wil je binnen de vastgestelde doelgroep zoveel mogelijk mensen bereiken.
  2. Stem het formaat goed af
    Veel mensen filmen alles horizontaal. Dit is geen probleem wanneer er nagedacht is over de opstelling in de setting. Kan het beeldmateriaal bijvoorbeeld ge-edit worden in het vierkante formaat van Instagram en Facebook feed of de verticale formaat van de stories voor beide kanalen?
  3. Gebruik quotes
    Denk vooraf goed na over quotes uit de orginele langere video om te zorgen dat je de video goed kan promoten op Instagram en Facebook. Maak quotes niet langer dan 15-25 seconden en zorg voor ruimte in het kader voor diverse formaten. Dan weet je zeker dat het materiaal voor alle kanalen bruikbaar is.
  4. Checklist
    Maak een checklist van alle scenes voor je filmdag. Zet ook de quotes op jouw checklist, zo kan je ze niet vergeten.
  5. Vergeet de ondertiteling niet
    Je herkent het vast wel van je eigen telefoon gebruik. Geluid staat vaak op mute, omdat je buiten bent, op kantoor of andere mensen simpelweg niet tot last wil zijn. Ondertitel daarom je video altijd. Het liefst hard gecodeerd (vast in de video) of soft in de vorm van een .srt-bestand voor YouTube en Facebook.